Strategisch stemmen

Strategisch stemmen. Dat doe je, na jaren D66 of Groen Links te hebben gestemd. Strategisch stemmen is iets dat je doet, niet omdat je het wil. Maar omdat je denkt dat je geen andere keus hebt. De D66’ers gaan stemmen op de VVD, en de Groen Linksers ook, niet omdat ze de VVD nou zo’n warm hart toedragen. Maar omdat ze vooral niet willen dat de partij van Geert Wilders de grootste wordt. En dan zijn er nog de mensen die eerder SP of 50+ stemden, die niet willen dat de VVD de grootste wordt. Blijkbaar zien zij geen andere uitweg dan te stemmen op de PVV.

De aanstaande Tweede Kamer verkiezing is meer dan een keus uit twee kwaden. Wie zich verdiepen wil vindt veel meer mogelijkheden dan twee grote partijen die elkaar nu beconcurreren.

Strategisch stemmen is zinloos. De strategie is al lang bepaald door de mensen die straks aan het roer willen staan. De strategische stemmen zijn ingecalculeerd en bij de eigen winst opgeteld. Het enige dat overblijft is zelf na te gaan welke partij je stem verdient. In welk Nederland je zou willen wonen.

De grote partijen komen ruimschoots aan bod in de media. Ook op social media hebben ze hun strategieën uitgezet. Maar de kleine partijen krijgen nauwelijks het woord. En juist bij de kleine partijen kan  de winst zitten bij deze verkiezingen.

Er is geen strategie nodig om te gaan stemmen. Het enige dat ervoor nodig is, is weten wat je zelf graag wil. Een transparante politiek? Recht op zelfbeschikking? Openbaar vervoer in alle regio’s? Een partijleider die opkomt voor mensen? Meer geld voor defensie, een Europees leger? Uit de euro stappen? En dan is het de vraag met welke partij je het meest op één lijn zit.

De websites van Stemwijzer en Kieskompas schotelen ons een aantal stellingen voor. De antwoorden op die stellingen worden vergeleken met de standpunten van de partijen. Maar niet van alle partijen. Het Kieskompas laat de Vrijzinnige Partij volledig buiten beschouwing. En dat terwijl ze met lijst 18 in alle kieskringen meedoen. Dit kompas is duidelijk voor mensen die maar één kant op willen kijken.  Het vooraf invullen van je persoonlijke gegevens HOEFT trouwens niet, je kunt gewoon op ‘verder’ klikken. In een artikel in NRC (https://www.nrc.nl/nieuws/2017/02/10/verdeeldheid-is-goed-voor-kieskompas-6642872-a1545570) wordt uitgelegd hoe het kieskompas tot stand is gekomen. De woorden partijdig en gemakzucht schieten me als eerste te binnen.

Dan de Stemwijzer, die niet vraagt om persoonlijke gegevens, en transparant is over welke gegevens ze van de websitegebruikers opslaan. De stellingen zijn helder en makkelijker te beantwoorden dan die van het Kieskompas. Maar ook hier mis ik een aantal onderwerpen die voor mij belangrijk zijn. Nergens lees ik iets over het basisinkomen, dat nu al een belangrijk thema aan het worden is in de tweede kamer. Waar zijn de vragen over toegankelijke zorg? Over geschikt onderwijs?

Het is beter om te weten waar je voor kiest dan je stem uit te brengen als tegenstem. Als strategische handeling. Het simpelste is op Google je eigen thema in te voeren als zoekterm, aangevuld met ‘verkiezingen’.  En dan blijkt er nog heel wat te kiezen te zijn, bijvoorbeeld bij het onvoorwaardelijk basisinkomen. Kies je voor een partij die het als experiment wel aardig vindt? Of voor een partij die zich er echt sterk voor maakt.

Wie strategisch stemt geeft alle macht aan grote partijen. Wie zich informeert heeft echt iets te kiezen.

 

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.